[ad_1]

رقابت فرانسه و ترکیه در بیش از یک عرصه در منطقه درگیر است و در عراق ، فرانسه یک امتیاز را مقابل ترکیه به دست آورد و شرکت فرانسوی Aeroports de Paris Ingenierie پروژه بازسازی فرودگاه موصل را برنده شد. طبق ال-مانیتور آمریکایی ، ملاحظات سیاسی علاوه بر نگرانی های اقتصادی عراق ، در کج شدن ترازو در پاریس نقش داشته است.

به طور جزئی ، عراق با یک شرکت فرانسوی توافق اولیه ای را بدست آورد که در آن دولت مرکزی به مقامات هواپیمایی کشوری اختیار مذاکره و امضای توافق نامه بازسازی فرودگاه را در 27 دسامبر داد و خاطرنشان کرد که ترکیه از سال 2019 برای اجرای پروژه ، اما سفیر آنکارا در بغداد از طرف شرکت های کشورش اصرار کرد.

این سایت در گزارش خود ، زمان اعلام تصمیم دولت عراق را روشن می کند و توضیح می دهد که این خبر چند روز پس از سفر نخست وزیر مصطفی الکاظمی به آنکارا در 17 دسامبر صورت گرفت. در همین رابطه ، این وب سایت به نقل از منابعی اعلام کرد که الکاظمی در دیدار خود با رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه از ارائه تضمین در مورد مسئله فرودگاه خودداری کرد.

از آنجا که این سایت نشان می داد ترکیه امید زیادی به پیروزی در این پروژه دارد ، وی توضیح داد که دهه ها تجربه شرکت فرانسوی در بخش هواپیمایی عراق و فضای سیاسی در این زمینه نقش داشته است ، زیرا Aeroports de Paris Ingenierie چندین پروژه را از سال 2010 در عراق انجام داده است از جمله بازسازی فرودگاه های بغداد بصره ، موصل و ساختمان فرودگاه دوهوک …

به نوبه خود ، یک مقام مطلع سابق دولت عراق عوامل موثر در تصمیم گیری در بغداد را ذکر کرد ، وی در مورد همکاری شرکت فرانسوی با یک شریک با نفوذ عراقی در محافل دولت عراق و علاقه شرکت فرانسوی در بخش پروژه های ساختمانی صحبت کرد. بر اساس مدل ساخت ، بهره برداری و حمل و نقل (BOT). در مورد سطح تأمین مالی ، این کارمند نشان داد که شرکت فرانسوی قصد دارد به وام دولتی اعتماد کند. در عوض ، پیشنهاد ترکیه شامل بودجه با وام 5 میلیارد دلاری بود که آنکارا در کنفرانس اهدا کنندگان در سال 2018 وعده داده بود.

علاوه بر این ، این مقام اظهار داشت که “ترکیه معمولاً از کانال های دیپلماتیک و سیاسی برای این نوع پروژه استفاده می کند ، اما در عراق اینگونه نیست” ، اختلاف نظر سیاسی ترکیه و عراق در تصمیم بغداد را رد کرد.

با بازگشت به پیشنهاد ترکیه ، المانیتور گفت كه مقامات عراقی ، آنكارا ، دو شرط تعیین كرده اند: اول برای حفظ امنیت عراق و تضمین رسیدن ماهانه مسافران به 50000 ثانیه ، طبق یك قرارداد 20 ساله . با توجه به اینکه اگر عراق تعداد مسافران کمتر از این حد باشد ، عراق متحمل ضرر خواهد شد ، این سایت تأیید کرد که علی رغم اطمینان آنکارا مبنی بر منتفی بودن این سناریو با توجه به پروازهای بین المللی به و از مهمترین ها ، بغداد نمی خواست ریسک کند. فرودگاه های ترکیه.

این سایت همچنین گفت برخی در بغداد اشتیاق ترکیه را به برنامه آنکارا برای گسترش نفوذ خود در عراق از طریق مجموعه ای از پروژه های بازسازی ، از جمله بازسازی فرودگاه موصل پیوند داده اند ، گفت: آنکارا در تلاش است موصل و نینوا را به یک نقطه جلسه منطقه ای برای اتصال تبدیل کند دو کشور از طریق زمین ، هوا و از طریق صف های نفتی.

المانیتور در سطح موضع ترکیه در مورد پیروزی این شرکت فرانسوی گفت که آنکارا تصمیم عراق را بخشی از تلاش پاریس برای گسترش جنگ قدرت بین آن و آنکارا برای رسیدن به عراق قرار داده و خاطرنشان کرد که کشور ترکیه نگرانی های خود را به عراقی ها اطلاع داده است. مقاله کامل را در ال مانیتور بخوانید. اینجا را فشار دهید.



[ad_2]

By bbzA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *